אבנר לעולה

פנים. לשכת ראש הממשלה. יום

ראש הממשלה בנימין נתניהו יושב לשולחן, מולו מסמכים. משמאלו עומד גבר צעיר. נשמעת דפיקה בדלת.

ביבי: יבוא.

נכנס אבנר נתניהו, על גבו תיק.

אבנר: אבא, קראת לי?

ביבי: כן, בוא תשב.

אבנר מתיישב ומניח את התיק לצידו.

ביבי: אתה זוכר את היועץ שלי, תופל? (מסמן בראשו לעבר הגבר)

אבנר: מה קורה אחי?

היועץ מניד בראשו.

ביבי: אבנר…

אבנר: מה אבא?

ביבי: מה שלומך?

אבנר: (בהיסוס) הממממ, בסדר.

ביבי: למה בהיסוס?

אבנר: כי אתה בדרך כלל לא שואל אותי את זה.

ביבי: אני מבין… דברים משתנים, אבנר. דברים משתנים.

אבנר: בשביל זה קראת לי? לשאול מה שלומי?

ביבי: לא לא, מה פתאום… (מכחכח בגרונו) אבנר… (פאוזה דרמטית קצרה) אולי שמעת שהסקרים כרגע לא מאירים לי פנים.

אבנר: ברור שאני יודע. ואני שמח שאתה מתייעץ איתי, כי יש לי תכנית איך…

ביבי: (ממשיך בשלו) גדי איזנקוט ממשיך, לעומת זאת, לעלות בסקרים. אני לא צריך להגיד לך מה יקרה אם המגמה הזאת תימשך עד יום הבחירות.

אבנר: בגלל זה אנחנו צריכים כבר עכשיו לתקוף את ההחלטות שלו כרמטכ״ל, למשל בפרשת אלאור אזריה. להגיד שהוא לא ייתן גיבוי ללוחמים שמסכנים את עצמם…

ביבי: … זה יהיה אסון לעם היהודי כולו, בארץ ובעולם. האויבים מכל החזיתות (פונה לעבר היועץ) על כמה אנחנו עומדים עכשיו, שמונה? (היועץ מהנהן לחיוב) יקומו עלינו לכלותנו; ידידתנו הגדולה תעמוד מהצד כי גדי לא ידע איך לבקש עזרה באנגלית; ותוך שעות ספורות יבוא הקץ על הפרויקט הציוני כולו! (הולם באגרופו על השולחן).

אבנר: … אפשר גם לעשות סרטון ב-AI שהוא מקבל שיחה בטלפון האדום בשלוש בלילה והוא בדיוק אוכל בורקס ומנסה לדבר אנגלית תוך כדי השיחה וכל הפירורים עפים לו מהפה כשהוא אומר Mister President ובינתיים נשמעות אזעקות ודיווחים שאיראן שיגרה עשרות פצצות אטום לעבר ישראל…

ביבי: ומה שהכי מסוכן זה שהרבה מאוד נסקרים השיבו שזה שהוא אב שכול ממש נוגע ללבם ורק בגלל זה הם יצביעו לו.

אבנר: בסדר, אבל אתה אח שכול.

ביבי: כששואלים אותם לגבי זה, הם עונים (מסתכל בניירות שלפניו) ״עברו כבר חמישים שנה, שיתגבר״.

אבנר: כפויי טובה! צריך להזכיר להם את כל מה שתרמת למדינה הזאת!

ביבי: אתה צודק.

אבנר: ויתרת על הדברים שהכי חשובים לך בשבילם!

ביבי: בהחלט.

אבנר: יכולת להרוויח מיליונים במקום אחר, ובמקום זאת בחרת לתת פה את הדם שלך!

ביבי: אבנר, אני כל כך שמח שאתה אומר את זה.

אבנר: אני אומר לך, אבא, אתה צריך להתייעץ איתי יותר (מוציא דפים מהתיק). יש לי מלא רעיונות. ביחד נוכל…

ביבי: אני מסכים איתך לחלוטין! ביחד ננצח! (שוב הולם באגרופו בשולחן)

אבנר: יש לי צמרמורת בכל הגוף!

ביבי מפנה את ראשו לעבר היועץ.

יועץ: כששאלו את הנסקרים מה היה קורה אם ראש הממשלה היה גם אב שכול, הם אמרו שבמקרה כזה הם יצביעו עבורו. אח ואבא שכול שווה יותר מרק אב שכול.

אבנר: מה? אני לא מבין… (לביבי) אבא, על מה הוא מדבר?

יועץ: שבעים ושלושה אחוז מהנשאלים שמגדירים את עצמם כיהודים-מסורתיים-נוסעים בשבת-קונים באיקאה-שואלים אם יש הנחה במזומן-חונים על המדרכה אם אין חנייה בטווח של עשרה מטר, אמרו שבמקרה של נפילתך הם יצביעו לאבא שלך בסבירות של תשעים ושבעה אחוז.

ביבי: תשעים ושבעה אחוז! (הולם בשולחן)

אבנר: למה שתשאלו דבר כזה בכלל? (לביבי) אבא?

יועץ: התרחיש האופטימלי מבחינתנו הוא נפילה בלבנון. כך נוכל לשווק את המסר שאנחנו לא איזו מדינת חסות של ארצות הברית, ושאנחנו עומדים על זכותנו להגן על עצמנו.

אבנר: אני בכלל לא עושה מילואים.

יועץ: אפשר לסדר את זה.

אבנר: טוב, צחקנו מספיק. (לביבי) אני יכול להמשיך להראות לך את התכניות שלי? יש לי מלא.

יועץ: נדאג שהנפילה תהיה מהירה ולא כואבת. זה יקרה תוך כדי הצלת חייהם של שלושה חיילים, אחד אתיופי, אחד רוסי ואחד חייל בודד מארצות הברית, שהם פלחי האוכלוסייה שהכי חסרים לנו כרגע.

אבנר: אבא, אתה מוכן להגיד לו שיפסיק?

יועץ: נקים קרן על שמך לתמיכה בכל נושא שתרצה. תוכל גם לבחור שלושה כיכרות, שני מחלפים ובריכת פעוטות שייקראו על שמך.

אבנר: אני מתחיל לחשוב שאתם רציניים. אמא יודעת מכל הדבר הזה?

היועץ מביט בביבי.

ביבי: היא…

אבנר: היא מה?

ביבי: היא העלתה את הרעיון.

אבנר: אין מצב!

ביבי: אתה מוזמן להתקשר אליה לשאול.

אבנר: רגע… למה דווקא אני? למה לא יאיר?

יועץ: הנסקרים שאלו מה יקרה אם יאיר יהיה זה שייפול בלבנון. תשעים ושמונה אחוז מהם ענו ״ברוך שפטרנו מעונשו של זה״.

אבנר: (קולט משהו) זה לא רעיון של אמא. זה רעיון של יאיר!

ביבי: ייתכן שזה בא ממנו, אבל אמא תומכת בו במאת האחוזים.

אבנר: הוא תמיד היה הבן המועדף!

יועץ: היא ביקשה לוודא שזה לא יכאב. בכל זאת, אמא.

אבנר: (לביבי) אתה מוכן להקריב את הבן שלך רק בשביל לנצח בבחירות?!

ביבי: תחשוב על זה ככה: אם לא אנצח, כל הישראלים ימותו מהפצצה האיראנית, ואתה ביניהם.

אבנר: אבל יש לנו מקלט אטומי אצל פאליק.

ביבי: זהו ש… אם תסרב להצעה, ייתכן שלא נמצא לך מקום במקלט. בכל זאת צריך להכניס לשם מנקה ומבשלת ומגהצת ומאפרת ומעסה ו…

אבנר: (בכעס) בסדר! הבנתי!

ביבי: אתה תהיה גיבור. אנשים יקראו לילדים שלהם אבנר וילמדו אותם על הגבורה שלך. אפילו האקסית שלך, זאת שביטלת לה את החתונה ברגע האחרון והיא צעקה ״הלוואי שתמות!״, תשכח את הכל ותזכור רק את הרגעים היפים.

אבנר: אוקיי, אוקיי… אבל יש לי תנאי.

ביבי: נשמע.

אבנר: תקשיב לתכניות שלי. אני באמת חושב שאפשר לנצח גם בלי להקריב אותי. תן לי לשכנע אותך.

ביבי: בטח, למה לא?

אבנר: אז ככה… (מעיין בדפים שהוציא) יש סלוגן חזק שחשבתי עליו: ״רק ביבי יודע אנגלית״, שזה כאילו גם לרדת על איזנקוט וגם להראות שאתה היחיד שיודע איך לדבר עם העולם. או שאולי זה צריך להיות ״רק ביבי יודע אמריקאית״? שיראה שאנחנו לא איזה צמית שמתרפס בפני הווסאל. או ״ראש אָטוּם לא יעצור את האטום״, שזה משחק מילים כזה…

בזמן שהוא מדבר היועץ מקים אותו ומלביש אותו במדי ב׳. במשך כל הזמן הזה ביבי מביט באבנר ומהנהן, משים עצמו כמתעניין בהצעותיו. הסוף.

4 תגובות בנושא “אבנר לעולה

  1. ציניות מרשימה… יפה מאוד

    והערה אחת רצינית – במקרה אני יודע בוודאות של 100% שאבנר עשה מילואים לפחות בתחילת המלחמה (אוקטובר 23). לא כלוחם אבל מילואים

כתיבת תגובה